Europska unija odredila je niz prava kako bi se osiguralo pravedno postupanje s putnicima u zračnom prometu. Aviokompanija koja upravlja tvojim letom odgovorna je za tvoj prijevoz i prijevoz tvoje prtljage te mora poštivati tvoja prava.
Aviokompanija ti može odbiti ukrcavanje:
Ako si se želio prijaviti na vrijeme s važećom rezervacijom leta i putnim dokumentima, ali ti je aviokompanija odbila ukrcavanje zbog prevelikog broja rezervacija ili operativnih razloga, a nisi svojevoljno otkazao let, imaš pravo na:
Ako stigneš na vrijeme na prijavu putnika na let, no uskrate ti ukrcavanje, uvijek trebaš dobiti naknadu. Iznimka su jedino slučajevi kada postoje valjani razlozi za odbijanje ukrcavanja kao što su zdravstveni ili sigurnosni razlozi ili ako nemaš potrebne putne isprave.
Čak i u slučajevima kada takvi razlozi postoje, aviokompanija ti može ponuditi naknadu ovisno o uvjetima povezanima s tvojom avio kartom.
Iznos u EUR | Udaljenost |
---|---|
250 | Do 1500 km |
400 | Preko 1500 km unutar EU-a i za sve ostale letove između 1500 i 3500 km |
600 | Preko 3500 km |
Povezani let – jedna rezervacija uz istovremenu prijavu
Ako ti je uskraćeno ukrcavanje jer aviokompanija koja vrši vezani let smatra da ćeš stići prekasno za ukrcavanje na taj let (jer tvoj prvi let ima kašnjenje) imaš pravo na naknadu.
Ako aviokompanija ponudi preusmjeravanje, a ti na krajnju destinaciju stigneš s dva, tri ili četiri sata zakašnjenja, naknada se može umanjiti za 50 %.
Aviokompanija ti mora ponuditi da samo jednom odabereš između:
Čim odabereš jednu od ove tri opcije više nemaš pravo odabrati druge dvije. Međutim, aviokompanija će ipak eventualno osigurati naknadu ovisno o udaljenosti leta i duljini kašnjenja u odnosu na prvotno planirano vrijeme dolaska.
Kada odlazni i povratni let koji su dio iste rezervacije obavljaju različiti prijevoznici, a odlazni let je otkazan imaš sljedeća prava:
Aviokompanija ti treba ponuditi besplatnu pomoć dok čekaš svoj let. U slučaju smetnji u putovanju obrati se aviokompaniji. Aviokompanija treba osigurati pristupačan smještaj za osobe s invaliditetom i njihove pse službenike ako je dostupan. Mora pružiti sljedeću pomoć:
Ako ti nije ponuđena pomoć i sam si platio gore navedene stavke, aviokompanija ti mora nadoknaditi troškove ako su ti troškovi bili potrebni, razumni i primjereni. Sačuvaj sve račune za tu svrhu. Imaš pravo na pomoć dok god čekaš preusmjeravanje pod usporedivim uvjetima prijevoza do tvojeg konačnog odredišta i što je prije moguće, ili povratni let.
U iznimnim okolnostima aviokompanija može odlučiti ograničiti ili odbiti pomoć ako bi to uzrokovalo daljnje kašnjenje putnika koji čekaju alternativni let ili let koji kasni.
Osim ako uvjeti povezani s tvojom kartom ne navode drugačije nemaš pravo na pomoć ako:
Do otkazivanja leta dođe kad:
Ako je let otkazan možeš birati između povrata novca, preusmjeravanja ili povratka.
Također imaš pravo na pomoć u zračnoj luci.
Ako si o otkazivanju leta obaviješten manje od 14 dana prije planiranog datuma polaska, imaš pravo na naknadu. Aviokompanija mora dokazati jesi li i kada bio osobno obaviješten o otkazivanju leta. Ako to ne napravi možeš kontaktirati svoje nacionalno tijelo za daljnju pomoć.
Međutim, aviokompanija ne mora platiti naknadu ako može dokazati da je do otkazivanja došlo zbog izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle izbjeći iako su bile poduzete sve razumne mjere. Aviokompanija to mora dokazati na način da će, na primjer, dostaviti izvatke iz dnevnika leta ili izvješća o incidentu. Aviokompanija mora poslati te dokaze relevantnom nacionalnom tijelu za provedbu i dotičnim putnicima u skladu s nacionalnim odredbama o pristupu dokumentima.
Ako let pri polasku kasni, imaš pravo na pomoć, povrat novca i povratni let ovisno o duljini kašnjenja i udaljenosti leta.
Ako na konačno odredište stigneš s više od 3 sata zakašnjenja, imaš pravo na naknadu osim ako je do kašnjenja došlo zbog izvanrednih okolnosti. Aviokompanija to mora dokazati na način da, na primjer, dostavi izvatke iz dnevnika leta ili izvješća o incidentu. Aviokompanija mora poslati te dokaze relevantnom nacionalnom tijelu za provedbu i dotičnim putnicima u skladu s nacionalnim odredbama o pristupu dokumentima.
Ako si se želio prijaviti na vrijeme s valjanom rezervacijom leta i putnim dokumentima, no uskraćeno ti je ukrcavanje zbog prevelikog broja rezervacija ili operativnih razloga, a let nisi svojevoljno otkazao, imaš pravo na:
Ako si prebačen u viši razred od rezerviranog, aviokompanija ne smije od tebe tražiti doplatu.
Ako si prebačen u niži razred od rezerviranog, imaš pravo na povrat dijela vrijednosti karte, ovisno o duljini leta i to:
a) 30 % - letovi do 1500 km
b) 50 % - letovi unutar EU-a preko 1500 km (osim letova između EU-a i francuskih prekomorskih departmana) i svi ostali letovi između 1500 i 3500 km
c) 75 % - letovi koji ne pripadaju pod a) ili b), uključujući letove između EU-a i francuskih prekomorskih departmana.
Kada karta vrijedi za dva ili više povezanih letova, imaš pravo na naknadu samo za letna kojem si bio prebačen u nižu klasu, a ne za cijelo putovanje. Povrat mora biti izvršen u roku od 7 dana.
Kada na putovanju trebaš presjedati, povezani let će te odvesti do konačnog odredišta.
Ako propustiš povezani let i na konačno odredište stigneš s više od 3 sata kašnjenja imaš pravo na naknadu. Pri izračunu naknade uzima se u obzir duljina kašnjenja i udaljenost do krajnjeg odredišta.
Imaš pravo na naknadu u sljedećim slučajevima:
Ako je tvoja predana prtljaga izgubljena, oštećena ili kasni, aviokompanija snosi odgovornost. U tom slučaju imaš pravu na naknadu u iznosu do približno 1300 EUR. Međutim, ako je šteta nastala zbog neispravnosti same prtljage, nemaš pravo na naknadu.
Ako je tvoja ručna prtljaga oštećena, a prijevoznik je odgovoran za štetu, prijevoznik mora platiti odštetu.
Kada u prtljazi nosiš skupe predmete preporučljivo je ugovoriti posebno putno osiguranje. Ako ga ne želiš ugovoriti možeš dobiti veće pokriće vrijednosti (više od 1300 EUR) doplatom kod aviokompanije s kojom putuješ. To trebaš učiniti prije putovanja, a najkasnije prilikom prijave za let.
Zahtjev za naknadu štete za izgubljenu ili oštećenu prtljagu moraš poslati aviokompaniji u pisanom obliku u roku od 7 dana ili u roku od 21 dan za prtljagu koja kasni. Za to ne postoji standardni EU obrazac.
Ako misliš da tvoja prava nisu ispoštovana imaš na izbor nekoliko pravnih sredstava. Međutim, prvo svoju žalbu trebaš poslati aviokompaniji. Za pomoć i savjet u vezi s ostvarivanjem prava putnika u zračnom prometu možeš također kontaktirati lokalni Europski potrošački centar.
Jesi li avanturistički putnik ili svakodnevni putnik? U svakom slučaju za tebe pripremamo ažurne, zanimljive i korisne putničke informacije koje isporučujemo u tvoj virtualni poštanski sandučić svaki tjedan. Prijavi se i ostvari 10 % popusta na neke od naših produkata!
Prijava na e-novosti