03.02.2025

Panamski kanal: 15 stvari koje niste o kanalu koji sada Trump želi natrag

Putovanje u Srednju Ameriku ne mora nužno i samo značiti pješčane plaže, bogato zelenilo i toplo vrijeme. Između Kostarike i Kube smjestila se Panama, ponekad nepravedno zanemarena među turistima. A vidjeti Panamski kanal zaista je jedinstven doživljaj. Još bolje ako njime uistinu i prođete i doživite cijeli sustav ustava koji je zaista jedinstven. Za takvo što odvojite cijeli dan i 250 američkih dolara. Želite li uštedjeti, mogli biste ga i preplivati.

Panamski kanal povezuje Atlantski i Tihi ocean te je jedan od najvažnijih plovnih puteva na svijetu. Bez njega bi brodovi koji plove od istočne do zapadne obale Sjedinjenih Američkih Država morali ploviti puna dva tjedna! Zato je strašno bitan prolaz. Posebno za SAD koji čine više od 2/3 prometa kroz taj kanal.

Panamski kanal često se spominje u medijima otkad je Donald Trump ponovo postao američki predsjednik, glasno i jasno je izrazio želju da ga ponovo prisvoji, tj. kontrolira SAD.

Protežući se otprilike 80 kilometara, kanal povezuje Tihi ocean s Atlantskim oceanom, a dijeli Sjevernu i Južnu Ameriku. No, koliko zapravo znate o njemu?

Evo 15 zanimljivih činjenica o Panamskom kanalu koje možda niste naučili na satu povijesti, a mogu vam biti korisne ako se odlučite za putovanje u Panamu ili sudjelujete u nekom razgovoru o njemu:

1. Ideja o kanalu krenula je još 1500-ih

Panamski kanal proslavio je svoj 100. rođendan 2014. godine, no mnogi ne znaju da su planovi za njegovu izgradnju postojali mnogo prije nego što je izgrađen.

Španjolski istraživač Vasco Núñez de Balboa je 1513. godine otkrio da je Panamska prevlaka samo tanki komad kopna koji razdvaja dva oceana pa je počeo tražiti prirodni plovni put koji bi ih povezao. Nije ga pronašao. 

Onda je rimski car Karlo V. naredio svojim ljudima da pronađu način za izgradnju kanala, ali ni oni nisu uspjeli.

Prvi ozbiljan pokušaj izgradnje kanala napravili su Francuzi pod vodstvom Ferdinanda de Lessepsa, inženjera zaslužnog za izgradnju Sueskog kanala. Međutim, projekt je propao zbog lošeg planiranja, financijskih problema i bolesti (malarije i žute groznice), zbog koji je umrlo 20.000 radnika.

2. Tko je izgradio Panamski kanal

Nakon francuskog neuspjeha, Sjedinjene Američke Države preuzele su projekt izgradnje panamskog kanala 1904. godine kada je predsjednik bio Theodore Roosevelt.

Gradnja je trajala punih 10 godina. Panamski kanal je napokon otvoren 15. kolovoza 1914. godine.

3. Umalo je bio „Nikaragvanski kanal”

Američki inženjeri prvo su namjeravali graditi kanal kroz Nikaragvu, a ne preko Paname, jer su vidjeli s čim su se sve borili Francuzi prije njih.

No, upravo ih je francuski inženjer Philippe-Jean Bunau-Varilla uvjerio da je Panama pravi odabir, posebno jer je u Nikaragvi poveći rizik zbog blizine vulkana.

4. Čiji je Panamski kanal?

Panamski  kanal je ostao teritorij Sjedinjenih Američkih Država do 1977. godine kada je krenuo proces prijenosa teritorijalne kontrole na Panamu. Proces je finalno završen 31. prosinca 1999. godine.

5. Koliko je koštala izgradnja kanala?

Panamski kanal nije bio jeftina investicija. SAD je za gradnju prije više od 100 godina izdvojio  375 milijuna dolara (od čega je 10 milijuna dolara plaćeno Panami za kontrolu nad zonom kanala kao dio ugovora iz 1903. godine).

Kad bismo tu cifru prilagodili današnjem dobu, to bi bilo ekvivalentno više od 10 milijardi dolara!

6. Koliko je dug Panamski kanal?

Panamski kanal dug je 82 kilometara. To je otprilike udaljenost između Zagreba i Varaždina ili između Trogira i Makarske.

Jeftine avio karte za Panamu

7. Koliko traje putovanje panamskim kanalom?

Prosječno vrijeme za prolazak kanala brodom je 25 sati.

Tijekom jednog dana kroz kanal prođe od 36 do 38 brodova.

8. Putovanje kroz kanal nije jeftino

Svaki komercijalni brod koji prolazi kroz kanal mora platiti naknadu koja se formira prema težini.

Prosječna pristojba za prolaz je oko 150.000 dolara.

Brod ispod 20 metara plaća 1600 američkih dolara za prolaz kanalom, dok veliki teretni brod plaća oko 450.000 dolara.

Zanimljivo je da je teretni brod MOL Benefactor iz Hong Konga platio više od 829.400 dolara za prolaz kroz kanal.

9. Koliko zarađuje Panama od kanala?

Tijekom posljednje fiskalne godine, Panama je od kanala zaradila gotovo 5 milijardi dolara.

10. Kako funkcionira Panamski kanal?

Panamski kanal ima sustav ustava (velike komore ispunjene vodom, dakle nisu brane) za podizanje i spuštanje brodova između razine mora i umjetnog Gatunskog jezera na 26 metara iznad razine mora. Kanal ima tri seta ustava koji podižu brodove s jednog oceana do jezera, a zatim ih ponovno spuštaju na drugu stranu.

Kada brod uđe u ustav, vrata se zatvore. Voda se ili pumpa u komoru ili ispumpava van, podižući ili spuštajući brod. Kada brod dostigne ispravnu razinu vode, prednja vrata se otvore, a brod prelazi u sljedeći odjeljak, i tako sve dok ne prođe cijelu duljinu kanala.

11. Možete li preplivati Panamski kanal?

Možete. No ne besplatno.  Amerikanac Richard Halliburton je 1928. godine preplivao cijelu dužinu kanala, a kako se cijena prolaska bazira na težini, morao je platiti 36 centi.

12. Postoji li most iznad Panamskog kanala?

Tri mosta idu preko Panamskog kanala: The Atlantic Bridge, Centennial Bridge i the Bridge of the Americas (Puente de las Americas). Najmlađi među njima jest Atlantski most otvoren 2019. godine.

13. Gdje se nalazi Panamski kanal i kako ga posjetiti?

Panamski kanal udaljen je svega 20-30 minuta vožnje od centra glavnog grada Ciudad de Panamá (Panama City). Stoga ga nije teško vidjeti.

Možete ići do kanala taksijem, Uberom ili javnim prijevozom (sjednite na autobus s Albrook Bus Terminala do posjetiteljskog centra Miraflores Locks). Ulaznica za odraslu osobu je 17-ak američkih dolara, dok je za maloljetnike 7 dolara.

14. Možete li prijeći kanal kao turist?

Možete. Jedna od opcija je da uplatite neku turu brodom (Panama Canal Boat Tour), a možete ići na djelomični tranzit (4-5 sati) ili proći cijeli kanal (8-10 sati).

Cijena za potpuni tranzit je 250 USD-a + 7% taksi. Za djelomični je nešto jeftinije: 180 USD-a +7% taksi.

15. Većinu prometa rade brodovi iz SAD-a

Više od 40 posto kontejnerskog prometa SAD-a, prolazi kroz Panamski kanal. To je više od dvije trećine brodova koji svakoga dana prolaze Panamskim kanalom. Zbog ovog ne čudi da je Trump opet „bacio oko“ na kanal.

16. Kanal se neprestano širi

Panamski kanal godišnje donosi milijarde dolara prihoda, a dio tog novca koristi se za proširenje i modernizaciju. Mnogi veći brodovi nekada su imali problema s prolaskom kroz uski kanal, pa se tijekom posljednjih desetljeća sustavno radilo na njegovom proširenju.

Kanal je danas širok između 150 i 300 metara.

 Postavljeni su novi sustavi ustava koji omogućuju prolazak većeg broja brodova istovremeno, kao i prolazak većih brodova s više tereta.

Trebaš avio kartu, smještaj ili putno osiguranje?

Isplaniraj svoje putovanje iz snova već danas i javi nam se, a naši agenti za putovanja će ti pomoći pronaći najbolju ponudu.

Pridruži se našoj zajednici i istraži svijet

Jesi li avanturistički putnik ili svakodnevni putnik? U svakom slučaju za tebe pripremamo ažurne, zanimljive i korisne putničke informacije koje isporučujemo u tvoj virtualni poštanski sandučić svaki tjedan. Prijavi se i ostvari 10 % popusta na neke od naših produkata!

Prijava na e-novosti
Najtraženije informacije
Ili pošaljite poruku na
Ili pošaljite poruku na